Question

Fra 2.5d bygg til 3d bygg

  • 18 April 2024
  • 4 replies
  • 33 views

Badge +1

Hei, er det noen som kan hjelpe meg med å lage en fme-modell som konverterer 2.5D bygninger i sosi/quadri til 3D-bygninger ? Det er høyde på alle objekter, men høydene ligger ikke som  egenskaper.

Ønsker et filformat som kan brukes i qgis for å bygge 3D-modeller.


4 replies

Userlevel 4
Badge +18

Hoe ziet de data er precies uit?

Heb je een grondvlak en een bovenvlak van het gebouw? Of een grondvlak en een hoogte-eigenschap?

Hoe wil je dat het eind-resultaat er uit ziet? Wat moet daar het formaat zijn.

Kan je 1 gebouw uit je dataset filteren en hier met de hand je resultaat van maken?

Badge +1

Tusen takk for interessen:

Jeg har sosi-fil med bygningsdata. De inneholder høydedata, men høyde ligger ikke som en egenskap. 


Jeg har nå klart å finne en metode som skriver 3d bygg til cityGML. Ved å benytte Coordinateextractor, 3dforcer, areabuilder, exctruder, GemetryCoercer, Validator, GeometrypropertyExtractor, MeasureExtractor, Appearancestyler, AppearanceSetter, og CityGMLGeometrysetter, hvor det endelige resultatet er bygninger på CityGML-format.
 
Tenkte å benytte disse dataene i qgis for å lage 3d bygg i Qgis2threejs plugin, i kombinasjon med terrengmodell og ortofoto og andre data. Det fungerer men qgis bruker lang tid på å lese cityGML-dataene, så kanskje jeg kan stille et oppfølgingsspørsmål;

Hvilket filformat egner seg best for gjenbruk i qgis for å bygge 3dbygg i Qgis2threejs?

Finnes det noen plugin som forbedrer innlesing av cityGML inn i Qgis?

Har prøvd å skrive til geopackage, men greier ikke å velge riktig geometri på fila, uansett valg av geometri så blir det feil i fila. 

Takknemmlig for svar:)

Userlevel 4
Badge +18

Goed om te horen dat het gelukt is. Ik heb niet heel veel ervaring met 3D gebouwen in QGis of met CityGML. Maar voor 3d gebouwen weet ik ook geen alternatief formaat.

In het verleden wel wat 3D controles gedaan met QGis2Threejs. Daarbij vooral hoogtecontourlijnen.

Wel exporteerde ik altijd kleine gebieden naar QGis2Threejs omdat ik het heel lastig vind om grote gebieden goed te “Pannen”, “Rotaten” en “Zoomen”.

 

Badge +1

Hei, takk for tilbakemelding. Jeg tror jeg har løst det. Jeg skriver til CityGML i fme, importerer CityGML inn i Qgis, eksporter til geopackage, og da behholdes alle 3d-egenskaper. Jeg har ikke fått til å skrive til geopackage i fme uten å miste 3d-egenskaper, men kanskje det er mulig?

Reply